Skip to main content

Csökken a fuvarozók teljesítménye és erősödik a piaci verseny. A legnehezebb helyzetben a vasúti áruszállítók vannak, de a közúti fuvarozóknál is általánosak a jelentős költségcsökkentések a működés fenntartásának érdekében. Mindeközben a fuvarozók (és a fuvarozási mód) kiválasztásánál egyre inkább az ár a leginkább meghatározó tényező.

Csökken a fuvarozók teljesítménye és erősödik a piaci verseny. A legnehezebb helyzetben a vasúti áruszállítók vannak, de a közúti fuvarozóknál is általánosak a jelentős költségcsökkentések a működés fenntartásának érdekében. Mindeközben a fuvarozók (és a fuvarozási mód) kiválasztásánál egyre inkább az ár a leginkább meghatározó tényező.

A GKI Gazdaságkutató Zrt. 2009. júniusában felmérést készített a hazai áruszállítási trendekről a gazdasági válság kapcsán. A kutatás során felmértük a magyarországi fuvarozás jelenlegi helyzetét Európában, megvizsgáltuk a hazai áruszállítási teljesítményét és számba vettük a legfontosabb tervezett és már megvalósult közúti és vasúti fejlesztéseket, valamint várható hatásukat. Számos fuvarozó céget és jelentős szállítási igénnyel rendelkező nagyvállalatot megkerestünk személyesen is, hogy részleteiben is megismerhessük az árufuvarozással kapcsolatos kilátásaikat.

A relatíve kicsi forgalommal rendelkező közúti árufuvarozók igen nehéz helyzetben vannak a gazdasági válság miatt visszaeső áruszállítási igények miatt. A válaszadók közül számos közúti fuvarozó a túlélésért küzd. Még a legnagyobb árufuvarozók is jelentős költségcsökkentéseket hajtottak végre a gazdasági válság folyományaként. A kisebb vasúti árufuvarozók forgalmai és pozíciói a gazdasági válság ellenére relatíve még stabilnak tekinthetők, legfőképpen kapcsolataik és rugalmasságuk miatt. A legnagyobb veszélynek a 2010 végétől bevezetendő pályahasználati díj magas szintjét tartják, a vasúti árufuvarozók többsége forgalmuk visszaesésére számít.

Többen jelezték, hogy alacsonyabb ár mellett szívesen szállítanának többet vasúttal, igaz, a fuvarozó kiválasztásánál az ár fontos, de nem mindig az elsődleges szempont. A környezetbarát szempont a gyakorlatban nem érvényesül a fuvarozási mód kiválasztásánál, mivel a költséggazdaságos szállítás lényegesen fontosabb minden megkérdezett számára. A válaszadó vállalatok többségénél a jelenlegi szállítási igény stagnálása várható.

A kisebb áruszállítási igény és a csak lassan csökkenthető áruszállítási kapacitások miatt erősödik a piaci verseny, számos gyengébb cég csődbe jut. A szektor egészében árcsökkenés várható. 2010-ben jelentősen mérséklődik az áruszállítás teljesítményének visszaesése, éves átlagban alacsony szinten történő stagnálás várható, majd a szállításigényes ágazatok növekedésével 2011-ben már néhány százalékos emelkedés lesz.

Elemzés szerzője