Az idei költségvetés áprilisi állapota alapján (már négy hónap alatt az éves hiány 71%-át elértük) jól látható, hogy a költségvetés számai idén nem tarthatók. Ennek elismerése az is, hogy az ezévi hiányt 4,1%-ra emelte fel a Nemzetgazdasági Minisztérium. Mivel a 2025-ös várható költségvetési bevételek és kihatásokat a 2026-os költségvetésben nem frissítették, ezért boritékolható, hogy a 2026-os költségvetés számai sem fognak abban a formában teljesülni, ahogyan azok a költségvetési javaslatban szerepelnek. Különösen problémássá teszi a jövő évi költégvetést a két-és háromgyerekes anyáknak járó élethosszig tartó SZJA mentesség időarányos részének kiesése a költségvetés bevételeiből. Ez utóbbi hatásokat 2029-ig a GKI a következőkben mutatja be:
A kétgyermekes anyák adókedvezményét életkor alapján négy részcsoportra bontva vezeti be a kormány. A nemzetgazdasági miniszter által említett kb. 600 ezer kétgyermekes édesanya egyenlő eloszlását feltételezve, minden évben 150 ezer újabb kedvezményezettel számoltunk. A 2024-es kereseti ötödök alapján a kétgyermekes anyák adómentességének összege a 2026-ig várható 12%-os nominális keresetnövekedéssel 2026-ban 190 milliárd Ft-ot tesz ki[1]. A növekvő nettó keresetek bizonyos hányadát azonban fogyasztásra költik a háztartások[2], amelyből az államnak várhatóan 25 milliárd forint ÁFA bevétele fog származni, így 165 milliárd forintra csökkentve a költségvetési bevételek elmaradását. Az SZJA kedvezmény mellett a kétgyermekes családok adókedvezményét is megkétszerezi a kormány (20 ezer forintról 40 ezer forintra). Ez a 340 ezer érintett háztartással számolva további 80 milliárd forintnyi bevételkiesést eredményez, összesen 245 milliárd forint hiányt generálva. 2029-re, amikor a program kortól függetlenül minden kétgyermekes anyára vonatkozik, 770 milliárd forint bevételkiesést fog jelenteni 2024-es keresetekkel számolva! Feltételezve, hogy 2029-ig 30%-os nominális keresetemelkedés történik, a bevételek elmaradása 2029-ben 1000 milliárd Ft lehet. Ezt mérsékli a többlet kereslet miatti bevételnövekedés, így a teljes hatás közel 700 milliárd Ft lesz.
A háromgyermekes anyák kortól függetlenül október 1-től jogosultak a kedvezményre, azonban az egyszerűbb összehasonlítás érdekében a 2026-os költségvetésre gyakorolt hatásukkal számolunk. A 250 ezer jogosult részére mintegy 290 milliárd forint SZJA bevételről mond le az állam, miközben a fogyasztásnövekedésből várhatóan 30 milliárd forint áfabevétel fog jelentkezni. Ez, kiegészülve a megduplázódó családi adókedvezménnyel (3 gyermek esetén 100 ezer forintról 200 ezer forintra nő), 130 ezer háztarással számolva éves szinten további 150 milliárd forintot jelent. Összegezve a háromgyermekesek részére nyújtott támogatások 410 milliárd forintot tesznek ki 2026-ban. A teljes csomag (kettő – és háromgyermekesek együtt) összesen 655 milliárd forintot jelent jövőre.
Három – és kétgyermekes anyák SZJA adómentességének és az adójóváírás megduplázásának hatása a költségvetésre a fogyasztás emelkedését is figyelembe véve (nettó hatás, milliárd Ft), 2025-2029Forrás: GKI számítás. A 2024-es keresetek alapján.
A program gyakorlati és szociális kérdéseinek tisztázatlansága (a gyermeket megszülő vagy nevelő édesanyák kapják a támogatást, a gyermeküket rajtuk kívülálló okok miatt egyedül nevelő édesapák kihagyása) mellett súlyos terhet ró az egyébként is nehéz helyzetben lévő költségvetésre. A 2025-ös költségvetést 3,7%-os hiánycéllal tervezte a magyar kormány[3], amit árnyal, hogy az utóbbi évek rendre alábecsült értékével szemben az EU 4,6%-os hiányt prognosztizál a középtávú konvergenciajelentésben[4]. A 2026-os választási évben már 3,6%-os hiánnyal tervez a kormány. Ez azt jelenti, hogy a kiadások csökkentését és/vagy a bevételek növelését kellene a kormánynak valamilyen módon megvalósítania. A most bejelentett intézkedéscsomag ezzel a céllal szembe megy. Nem véletlen, hogy az Európai Unió 2026-ra 4,1%-os költségvetési hiányt jelez előre.
Nominális értelemben a 655 milliárdos adócsökkentési program az 2026-os költségvetési hiányt is mintegy kb. 15%-kal fogja megemelni[5].
Bár az adómentesség segítheti a családokat, javíthatja életszínvonalukat és ösztönözheti a fogyasztást, hosszú távú fenntarthatósága, társadalmi igazságossága és makrogazdasági hatásai kérdésesek. A pozitív hatások elsősorban a gyermekvállalás ösztönzésében és a háztartások pénzügyi mozgásterének növekedésében jelentkeznek, és ha a gazdasági növekedés dinamikus marad, a fogyasztás élénkülésével a kieső bevételek egy része visszakerülhet az államhoz.
[1] https://www.parlament.hu/irom42/09894/09894.pdf
[2] https://economy-finance.ec.europa.eu/document/download/c83afff2-0248-4189-ac54-66e716e43509_en?filename=MTFSP_2025_HU.pdf
[3] Feltételezve, hogy a kétgyermekes anyák kereseti kvintilisei megegyeznek a teljes népesség kereseti ötödeivel. (https://www.ksh.hu/ksh-monitor/keresetek.html)
[4] Fogyasztási kiadás hányada a növekvő keresetből: 1. kvintilis – 100%, 2. kvintilis – 90%, 3. kvintilis 80%, 4. kvintilis 60%, 5. kvintilis 20%.
[5] A 2025-ös 4123 milliárd forintra tervezett hiányból kiindulva, a kiadások és bevételek infációval (4%) számolt emelkedése alapján 4288 milliárd forint hiány várható 2026-ban.