Skip to main content

A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett felmérés szerint januárban a lakossági várakozások jelentősen javultak decemberhez képest, így a GKI fogyasztói bizalmi indexe közel kétéves csúcsára emelkedett. A lakosság mind az elmúlt 12 hónapban tapasztalt pénzügyi helyzetét, mind a következő 12 hónapra vonatkozó pénzügyi kilátásait erősen javulónak értékelte.

A GKI fogyasztói bizalmi index – a decemberi emelkedés után – gyorsuló ütemben nőtt januárban, s ezzel e mutató közel kétéves rekordmagasságba emelkedett. A felmérések három évtizedes történetében még sosem fordult elő ekkora javulás egyik hónapról a másikra. Az index kedvező változásának elsődleges mozgatója az, hogy a lakosság mind az elmúlt 12 hónapban tapasztalt pénzügyi helyzetét, mind a következő 12 hónapra vonatkozó pénzügyi kilátásait az előző hónaphoz képest erősen javulónak értékelte, valamint jóval kedvezőbbnek látja az ország következő 12 havi gazdasági helyzetét is.

A nagy értékű fogyasztási cikkekre elkölthető saját pénz megítélése is sokkal kedvezőbb lett az előző havinál. A lakosság inflációs várakozása valamelyest emelkedett, míg a munkanélküliek számának várható alakulását illető kilátás kissé javult az év utolsó hónapjához képest.

Módszertani magyarázat:

A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az Európai Bizottság módszertanának megfelelően – a fogyasztói bizalmi indexe a háztartások pénzügyi helyzetének múltbeli és várt alakulására, az ország gazdasági helyzetének várt alakulására, továbbá a tartós fogyasztási cikkek vásárlását illető kilátásokra vonatkozó kérdésekre adott válaszokból adódik össze. A GKI szezonálisan kiigazított adatokat közöl, azaz a megfelelő matematikai módszerrel (Tramo Seats eljárással) kiszűri a szezonális hatások – például a téli és a nyári időjárás különbségei, a karácsony előtti nagyobb kereslet, a nyári szabadságok miatti kisebb termelés – okozta eltéréseket.

A GKI fogyasztói bizalmi indexe, 2019-2024

2019

2020

2021

2022

2023

2024

I.

-5,0

-6,9

-23,7

-14,0

-47,5

-19,0

II.

-4,2

-6,3

-24,5

-11,3

-43,5

III.

-4,1

-6,4

-20,4

-24,9

-37,0

IV.

-4,6

-41,2

-23,0

-26,1

-35,8

V.

-5,1

-32,0

-19,4

-30,5

-40,3

VI.

-3,9

-28,7

-9,7

-37,8

-35,8

VII.

-6,3

-24,9

-13,7

-40,2

-37,4

VIII.

-2,9

-21,0

-16,9

-48,5

-33,6

IX.

0,1

-20,5

-19,5

-49,4

-36,4

X.

-5,4

-24,7

-12,2

-52,7

-33,5

XI.

-4,6

-23,1

-21,2

-50,2

-33,0

XII.

-2,2

-24,7

-15,7

-49,2

-30,7

Teljes tanulmány letöltése

Elemzés szerzői

  • Udvardi Attila

    Kutatási terület: A lakosság jövedelmi, fogyasztási és megtakarítási szokásaival foglalkozik, megvizsgálva azoknak a gazdaság egészére gyakorolt hatásait.

  • Petz Raymund

    Kutatási terület: Az építőipar és az ingatlanpiac aktuális trendjeivel foglalkozik, emellett pedig a konjunktúra-kutatás és a matematikai-statisztikai modellezés terén is aktív.